پایگاه خبری پسین جنوب

Switch to desktop

فصل همدلی

پسین جنوب / امید علی معزی : یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به پایان رسید و فصلی دیگر از تاریخ انقلاب اسلامی رقم خورد . این دوره از انتخابات حوزه انتخابیه لارستان خنج ، گراش و اوز با دوره های قبل تفاوت داشت . دلیل این تفاوت حضور دو کاندیدای قدر یعنی علاءالدین بروجردی با ۲۰ سال سابقه نمایندگی و ۱۴ سال ریاست یک کمیسیون در مجلس و جمشید جعفرپور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس بود . علت های دیگر، حضور کاندیداهای جوان در صحنه رقابت ، تایید صلاحیت دقیقه نودی دو کاندیدای گراشی که معادلات را به هم زد که در پی آن اجماع گراشی ها را در بر داشت ؛ در مقابل وجود کاندیداهای متعدد در لار که هرکدام خود را اصلح دانسته و حاضر نشدند به نفع دیگران کنار بروند ، است .

در این رقابت سخت بالاخره کاندیدای جوانی از گراش توانست رای این حوزه انتخابیه را به دست آورده و راهی بهارستان شود . راهیابی دومین گراشی به مجلس واکنش هایی را در فضای مجازی در برداشت . برخی گفتند : زنگ اضمحلال لارستان به صدا در آمد و لار فرصت تاریخی برای شکوفایی را از دست داد . که در پاسخ باید گفت : معلوم نیست کاندیداهای لاری چه کاری می خواستند انجام دهند که لار فرصت تاریخی شکوفایی را از دست داده است ؟

برخی انتخاب مردم لا رستان بزرگ را شکست لار می دانستند و به دنبال مقصر این شکست بودند . برخی به جای اینکه به علت شکست بپردازند به عوامل شکست لعنت فرستادند . برخی جعفرپور را عامل شکست دانستند که حاضر نشده پس از ۸ سال نمایندگی به نفع بروجردی کنار برود و برخی دیگر بروجردی را عامل این وضعیت دانستند که بعد از ۴۰ سال تازه یادش افتاده لاری است و باید دینش را به زادگاهش ادا کند . برخی نیز در کمال تعجب رای اعتماد مردم به یک جوان انقلابی را عامل شکست ذکر کردند . همه اینهایی که بیان شد نشان از نگاه متعصبانه قومیتی است نه توجه به توانایی های افراد .

علت راهیابی کاندیدای گراشی به مجلس که برخی به اشتباه  شکست لار خواندند ، عوامل متعدد داشت : از جمله عدم وحدت در شهر لار و قدرت طلبی برخی که حاضر نبودند حتی پس از بازنشستگی صندلی ریاست را رها کرده و به یک جوان بسپارند . علت دیگر مشارکت کم مردم شهر لار بود که اگر همه شرکت می‌کردند معادلات به صورت دیگری رقم می‌خورد .

عامل این وضعیت کسی است که گفت : من یک بار دینم را به لارستان ادا کرده ام و کنار نمی روم و یا کسی است که از روی غرور گفت : من اقتصاددانی را در برابر خود نمی‌بینم و کسی است که وقتی از او پرسیده شد یک نماینده موفق را نام ببرید ، با اینکه هنوز پایش به مجلس باز نشده بود گفت : خودم ! چون من از همه آنها توانایی بیشتری دارم و حامیانش نیز کف زدند . اما باید گفت ، عامل اصلی این موضوع وقت شناسی و وحدت مردم گراش بود که از فرصت تفرقه در شهر لار استفاده نموده و و توانستند به هدف خود برسند .

در موقعیت کنونی به جای نگاه قومیتی به مسائل باید به فکر وحدت و همدلی در کل منطقه باشیم . چرا باید راهیابی یک گراشی به مجلس را شکست بنامیم ؟ وقتی فاصله مرکز دو شهرستان کمتر از ۱۵ کیلومتر است چه بخواهیم یا نخواهیم سرنوشت آنها به هم گره خورده است ، استفاده از واژگان شکست یا پیروزی کاملاً بی‌معنا است .

هم اکنون که پس از سال‌ها یک کاندیدای انقلابی با اندیشه جوان به مجلس راه یافته ، با توجه به اینکه همه کاندیداها در اظهاراتشان قبل از انتخابات گفته اند : حاضرند با کاندیدای پیروز همکاری نمایند ، همه باید تجربیات خود را که در پی سال ها کسب کرده‌اند در اختیار نیرو و اندیشه جوان قرار دهند تا شاهد اعتلا و ارتقای حوزه انتخابیه باشیم . قطعا ترکیب تجربه و نیروی جوانی نتایج درخشانی را در پی خواهد داشت .

اکنون که انتخابات به پایان رسیده  باید موقعیت کنونی را  قدردانسته و این زمان را « فصل همدلی » نام نهیم و از موقعیت پیش آمده برای وحدت منطقه استفاده نماییم و نگاه متعصبانه قومیتی را برای همیشه کنار بگذاریم تا آینده ای روشن تر از گذشته برای لارستان بزرگ رقم بخورد .

در پایان ضمن تبریک به مهندس حسین زاده که توانستند رای اعتماد مردم لارستان بزرگ را به دست آوردند ، عرض می کنیم ، که با درس گرفتن از عملکرد برخی نمایندگان ادوار گذشته ، اشتباه آنان را تکرار ننموده و به گونه ای عمل نمایند که در چهار سال آینده نیز بدون نیاز به تبلیغات با رای بیشتر مردم حوزه انتخابیه ، به مجلس راه یافته و شاهد پیشرفت و توسعه همه جانبه و سرباندی لارستان بزرگ باشیم .

امید علی معزی

مدیر مسوول پایگاه خبری پسین جنوب

تمامی حقوق این سایت برای ماهنامه پسین جنوب محفوظ می باشد.

Top Desktop version