دوشنبه 31 ارديبهشت 1403
امروز:

مجوز پایگاه خبری پسین جنوب

 
A+ A A-

برپایی همایش تبیین نقش و جایگاه اهل سنت در تحقق تمدن نوین اسلامی در لارستان

مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی در همایش تبیین نقش و جایگاه اهل سنت در تحقق تمدن نوین اسلامی گفت : طبق فقه اهل سنت مقام معظم رهبری مصداق اتم اولی الامر است و اطاعتش واجب و اطاعت از او رافع اختلافات و تضمین انسجام ملی و اقتدار کشور است .

به گزارش پسین جنوب ، همایش تبیین نقش و جایگاه اهل سنت در تحقق تمدن نوین اسلامی با حضور ماموستا عبدالسلام کریمی مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی ، دژکام نماینده ولی فقیه در فارس . مدیر کل اطلاعات فارس ، مدیح مدیر مرکز اسلامی فارس ، فرماندار ویژه لارستان ، نخبگان امامان جمعه و جماعت شیعه و سنی شهرستان های قطب جنوب فارس یعنی لارستان ، خنج ، گراش ، اوز ، جویم ، مهر و لامرد . توسط مرکز اسلامی فارس در دو نوبت صبح و عصر در تالار وحدت لار برگزار شد .

ماموستا عبدالسلام کریمی مشاور رییس جمهور در این همایش گفت : از من پرسیدند نقش اهل تسنن در تحقق تمدن اسلامی چیست ؟ من هم پاسخ گفتم :نقش تشیع در تحقق تمدن نوین اسلامی چیست ؟ در مورد اهل سنت هم همان است .ما در ایجاد تمدن اسلامی شیعه وسنی نداریم . زیرا هیچ پرنده ای با یک بال نمی تواند پرواز کند.

یکی از دستاورده های نظام اسلامی همان شعار سال 57 یعنی استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی است که بعد از 44 سال هنوز هم شعار ماست . بسیاری از انقلاب ها بعد از چند سال از مسیر خود منحرف شدند. چون اعوجاج نداریم نشان دهنده این است که انقلاب ما نشات گرفته از انقلاب رسول الله(ص) است .چون برای خدا قیام کرده ایم ، خدا هم به ما کمک می کند .

حمهوریت یعنی همه ی اقوام و ادیان یعنی خط کشی نکنیم . ترک و لر و فارس و بلوچ نداریم همه در انقلاب سهیم بوده اند . هم اکنون هم باید همه در آن سهیم باشند ایران همچون رنگین کمان اقوام و مذاهب است . این رنگین کمان هر چه بیشتر به هم نزدیک باشند زیباتر خواهد بود . هیچ کس نباید به حاشیه رانده شود . همه باید احساس کنند در این انقلاب الهی و مردمی سهیم اند. مشکل ما از قانون اساسی نیست ، از عملکرد ماست . همانگونه که مشکل جهان اسلام هم از قران و اسلام نیست . مشکل ما عمل نکردن به کل قانون اساسی است . نباید بخشی را اجرا و بخش دیگر را کنار بگذاریم . اعتقادات مذهبی خودت برای خودت ، اما به اعتقادات دیگران هم توهین نکن . خود خداوند جوامع بشری را  قبیله قبیله آفریده تا از هم شناخته شوند . ما باید با نقاط قوت خود نقاط ضعف طرف مقابل را بپوشانیم و بالعکس او هم نقاط ضعف ما را . یعنی وحدت کلمه در عین کثرت . پس باید در هم تنیده شویم تا کشوری بسازیم سربلند و مقتدر

ایشان در ادامه برای رسیدن به تمدن اسلامی با ارایه چند راه کار گفت : مقدمه رسیدن به تمدن اسلامی این است که فرهنگ درست شود . در این راستا علما وظایفی دارند . علما فقط امام مردم نیستند . همانگونه که به مردم تذکر می دهند باید به مسوولین هم تذکر بدهند . علما علاوه بر خواندن نماز جماعت باید در تمام ارکان جامعه حضور داشته و اسلام را برای مردم تبیین کنند . علمای شیعه و سنی باید در کنار هم باشند . همه مسلمان هستند ، فقط در اجتهاد با هم اختلاف داریم ائمه و علمای اسلام ذوب در دین و بوده و به دنبال تبیین دین بودند . ما که پیروان آن ها هستیم چرا همدیگر را تکفیر کنیم . هرجا اختلاف افتاده منشا آن شیطان و هر ندایی که بیانگر وحدت باشد از رحمان است .علما وارث انبا بوده و وظیفه آن ها این است که مردم را از طوفان های جهل و بدبختی برهانند . در مقابل طاغوت ها بت شکن و مظهر عشق و محبت خداوند باشند .

 در مرحله بعد ما باید بصیرت داشته باشیم که دشمن نتواند از ما سواری گرفته یا ما را بدوشد.

وظیفه دیگر ما تحمل است اگر اعتقاد ات همدیگر را قبول نداریم همدیگر را تحمل کنیم و بحث های اختلافی باید در مراکز علمی صورت گیرد نه در بین مردم.

وظیفه دیگر ما مراجعه به قرآن و سنت است زیرا قرآن گفته : «انما المومنون اخوه» اختلاف نظر خوب اما تفرقه و نزاع بد است

وظیفه دیگرمراجعه به مراجع است. باید ببینیم رهبران مذهبی ما چه گفته اند . با تاکید بر مشترکات باید کاری کنیم که اختلاف نظر ها تبدیل به عداوت نشده و با همکاری هم کار دین را به جلو ببریم.

مشاور رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی با اشاره به آیه « اطیعواالله و و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم » گفتند : اولی الامر از نظر شیعه یعنی امام زمان (عج) و در حال حاضر مراجع تقلید هستند . اما در فقه اهل سنت معتقدند که امام زمان هنوز به دنیا نیامده. و در این مورد دو نظر وجود دارد . عده ای می گویند:«هم العلما» و عده ای می گویند:«هم الامرا» . علما کسانی هستند که احکام دینی را برای مردم بیان نموده و امرا کسانی هستند که این احکام را اجرا می کنند اولی الامر منتخب است و منصوب و معصوم هم نیست. الان مقام معظم رهبری هم مصداق هم العلماست و هم هم الامرا.هم مصداق عالم دینی است و هم مصداق حاکم دینی . پس طبق فقه اهل سنت مقام معظم رهبری مصداق اتم اولی الامر است و اطاعتش واجب و اطاعت از او رافع اختلافات و تضمین انسجام ملی و اقتدار کشور است .

سخنران دیگر این همایش حجت الاسلا دژکام نمینده ولی فقیه در فارس بود که گفت : در پیش از انقلاب ما را از محاسبات سیاسی جهان کنار گذاشته بودند روزی که انقلاب کردیم باور اروپا و آمریکا این بود که ، نه اسلام در آینده جهان نقش خواهد داشت ، نه ایران . ولی خدا چیز دیگری می خواست . برای این که به جایی نرسیم کار دشمن اختلاف افکنی است . تا ما با هم هستیم زورشان به ما نمی رسد . به جای این که دشمن خود را در بین امت اسلامی فرض کنیم باید بدانیم که دشمن ما خارج از امت اسلامی است . آرمان بزرگ و مشترک امت اسلامی دشمنی با اسرائیل است با غصب فلسطین انگار به قلب مسلمانان شلیک شده است و باید این انتقام گرفته شود . انتقام ما مسلمانان نابودی اسرائیل است .

برای رسیدن به تمدن اسلامی باید زحمات زیادی کشیده شود بنده احساس می کنم که ما در فارس از بقیه مناطق کشور جلوتر هستیم . برخی از مسوولین که به منطقه می آیند بحثشان این است که ما باید یک کارهایی را شروع کنیم باید گفت در این زمنه فارس جلو است . در این مورد ما تجربه تاریخی طولانی مدت داریم . ما باید کار دیگری بکنیم و این جلسات شروع یک کارهای دیگر است . شما در پسکرانه خلیج فارس هستید . اسلام توسط تاجرانی که از اجداد شما بوده اند در شرق آسیا گسترش یافته است. تجارت در مناطق جنوب کشور ازگذشته ها وجود داشته و جزء فرهنگ ما بوده . وقتی ما ظرفیت بردن و آوردن چندین میلیون تن کالا را داریم . همان کاری که گذشتگان ما انجام داده اند دوباره بایداحیا شود و شروعی دیگر برای تمئن سازی بر اساس تجارت دریا محور باشد. برای ایجاد اشتغال برای فرزندانمان باید قفل تجارت را بشکنیم . در جنوب کشور ظرفیت های زیادی داریم و مردم کشور های حوزه خلیج فارس مشتاق خریدن کالا های ایرانی هستند که باید از ظرفیت های موجود استفاده و برای آن تدبیر گردد . تمدن سازی با سخنرانی صورت نمی گیرد باید بازاری که در گذشته متعلق به ما بوده پس بگیریم . باید موانع و مشکلات رسیدن به این هدف از بین برود . برای رسیدن به این هدف همه باید همت کرده و پای کار باشند

از دیگر برنامه های این همایش خوش آمد گویی و ارایه گزارش توسط مدیح مدیر مرکز اسلامی فارس . خوش آمدگویی توسط موسوی خرم امام جمعه لار ، خوش آمد گویی مدیر کل اطلاعات فارس ، ارائه گزارش برگزاری کارگروه های تخصصی توسط چند تن از علمای اهل سنت ، سخنرانی یکی از مدیران ارشد وزارت اطلاعات . سخنرانی شیخ محمد صالح انصاری امام جمعه اوز در مورد نقش علما در تحقق تمدن اسلامی و پخش کلیپ و اهدای بسته های فرهنگی به حاضران بود.

 

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اخبار پسین

انتقادات و پیشنهادات

:
:
:

پایگاه خبری پسین جنوب

پل های ارتباطی

  • Pasinejonub.ir

    واتساپ : 09390654684

    رایانامه : pasinejonub@iran.ir

    Instagram.com/pasinejonub

درباره ما

  • هر پَسین دل بی قرار و چِش مَه در

    منتظر تا یُشنُفام از تا خبر

    پایگاه خبری پسین جنوب همراه لحظه های شما با خبرهای ملی، منطقه ای و استان های جنوبی کشور

تمامی حقوق این سایت برای ماهنامه پسین جنوب محفوظ می باشد.