يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
امروز:

مجوز پایگاه خبری پسین جنوب

 
A+ A A-

تجلیل از خبرنگاران لارستانی

طی مراسمی در فرمانداری ویژه لارستان از خبرنگاران لارستانی تجلیل به عمل آمد .

به گزارش پسین جنوب ، به مناسبت 17 مرداد سالروز شهادت شهید صارمی نژاد و روز خبرنگار طی آیینی با حضور فرماندار ویژه لارستان ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره کتاب خانه ها و علوم پزشکی لارستان از خبرنگاران لارستانی تجلیل به عمل آمد.

در این مراسم ابتدا خبرنگاران دغدغه ها و خواسته های خود و مطالبات مردمی را به گوش مسوولین رساندند.

در ابتدای این مراسم موحدی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان ضمن گرامی داشت سالروز شهادت صارمی نژاد گفت : خبرنگار باید بداند آگاهی بخشی وآگاه بودن در قبال جامعه ، فرهنگ و اخلاق مسوولیت دارد . خبرنگار علاوه بر مسوولیت داری باید تجسم امانت داری بوده و سلاح او که قلم است باید در خدمت بشریت باشد. شغل خبرنگاری یک عشق و یک تلاش ستودنی و مقدس است . که نوید حل مشکلات و آینده ای بهتر را می دهد . یک خبرنگاران چشمی بینا ، گوشی شنوا و زبانی گویا برای مردمی است که می خواهند حق گویی داشته باشند .

وی افزود : یک خبرنگار ممتاز و فعال باید جریان ساز بوده و به جای انفعال باید خودجوش و فعال باشد. یک خبرنگار ممتاز باید با ارایه خبرهای تحلیلی و اندیشه ورزی را در دستور کار خود قرار دهد .

همچنین ایشان از فرماندار خواستند در جلسه شورای اداری مطرح کنند برای برگزاری نشست خبری ادارات با اداره ارشاد هماهنگی نمایند .

در ادامه مویدی مدیر مسوول میلاد لارستان  : ضمن گرامی داشت یاد نصراله طالع زاده ، مصطفی کشفی ، غلامرضا حامدی پور و ر. اعتمادی از نویسندگان و شاعران به لارستانی که در یک سال اخیر به دیار باقی شتافتند ، گفت :

ما پیش از مردم از جریانات با خبر می شویم و از زبان شما مسوولین به اطلاع مردم می رسانیم . انتظار ما و مردم این است چند ماه پس از انتشار یک خبر عملی شدن آن را هم ببینند.وگرنه موجب بی اعتمادی مردم می شود .

ایشان ادامه داد : به مساله راه باید بهای بیشتری داده شود زیرا راه پول را می بلعد (خوردن و بلعیدن فرق دارد) . برای هر کیلومتر راه شنیده شده 20 میلیارد تومان باید هزینه شود . وقتی می گویند 300 کیلومتر برای راه بودجه اختصاص یافته یعنی 15 کیلومتر و این یعنی هیچ

حمید منشی مدیر مسوول پایگاه خبری آفتاب لارستان نیز در این جلسه گفت : در رسانه ما مبحثی داریم به نام دیپلماسی عمومی و کشورهایی که دیپلماسی عمومی به خوبی استفاده می کنند دچار چالش های کمتری می شوند . و اگر به آن توجه نکنند دچار مشکل می شوند . ما همین مساله را در برخی از مسوولین شهرستان داریم که به مطالبات مردمی بی توجه بوده و پاسخگو نیستند . این بد است که راسانه ای مساله ای را نقد نموده اما مسوول مربوطه بی تفاوت بوده و هیچ واکنشی ندارد .

مدیر مسوول آفتاب لارستان افزود : باید به خبرنگار حق داد که گاهی اوقات ممکن است اشتباه کند . همان گونه که گاهی برخی از مسوولین رده بالای کشوری نیز اشتباهاتی دارند . این را خطاب به مدیرانی می گویم که آستانه تحمل پایینی دارند و با ادبایت نامناسب و تهدید آمیز با رسانه ها برخورد می کنند  از مدیران می خواهم اگر در آینده مورد خطاب قرار گرفتند آستانه تحمل خود را بالا ببرند .

ایشان خطاب به فرماندار پیشنهاد داد  فرصتی حداقل پنج دقیقه ای به نماینده رسانه ها در جلسات شورای اداری داده شود ، برای این که مطالبات مردمی را به گوش مسوولین برسانند. و پاسخ لازم را بگیرند.

منشی همچنین پیشنهاد داد ، یکی از معیار های سنجش عملکرد مدیران پاسخگوی به رسانه ها و افکار عمومی باشد .

امید کریمی خشنود خبرنگاری از بنارویه از همکاران خبرنگار خواست : قبل از انتشار هر خبری صحت و سقم آن را کاملا بررسی نموده وهم چنین در انتشار اخبار مصلحت جامعه را هم در نظر بگیریم . و خبرهایی را منتشر نماییم که امید آفرین باشد.

پس از صحبت های خبرنگاران مسوولین حاضر در جلسه گزارشی از حوزه فعالیت خود را ارایه نمودند .

در این جلسه فرماندار ویژه لارستان ضمن گرامیداشت یاد شهدای عرصه خبر به ویژه شهید محمود صارمی و تبریک روز خبرنگار در سخنانی گفت: خبرنگار کسی است که با قلم یا دوربین خود واقعه یا حادثه ای را به دیگران مخابره می نماید تا آنها نیز از اتفاقات با خبر شوند. اما بزرگترین خبرنگار جهان تا به امروز حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) بودند که با ابزارهای مختلف خود واقعه عاشورا را به مردم مخابره کردند و باعث شدند این واقعه همیشه زنده بماند.

داریوش دهقان با بیان اینکه خبرنگار باید امانت دار باشد و وقایع را بدون کم و کاست ثبت و ضبط کند و سلیقه ای عمل نکند و براستی که خبرنگاران لارستانی اینچنین هستند، افزود: دشمن بدنبال این است که با برشمردن ضعف ها بین مسئولین و مردم، فاصله و تا امیدی ایجاد کند و این خبرنگاران هستند که می توانند با ایجاد امید در بین مردم این فاصله را از بین ببرند و در کنار آن با انتقادات سازنده خود موجب شکوفایی کشور شوند.

وی اظهار کرد: نقش خبرنگار با قلم و تصویر در آینده نیز می تواند تاثیر گذار باشد، کما اینکه اخبار و تصاویر زمان اوایل انقلاب و دفاع مقدس کماکان برای مردم یادآور آن زمان است و در کل اگر خبر و بیان خبرنگار برای رضای خداوند باشد ماندگار خواهد شد.

فرماندار لارستان ابراز کرد: برخی اقدامات و مجوزهایی که برای شهرستان صورت می پذیرد زمان بر است و در واقع امروز شالوده آن گذاشته می شود، اما ثمره آن در آینده دیده خواهد شد. مثلا در جویم دو طرح آبخیزداری مهم تعریف شده که مربوط به سال ۱۴۰۰ و قبل از شهرستان شدن بوده و امروز بودجه آن تزریق گردیده است، کمااینکه در گذشته امتیاز آن گرفته شده خود نقش پر رنگی در به ثمر نشستن آن داشته است.

دهقان ادامه داد: برخی کارها و اقدامات پیگیری آن صورت می گیرد، اما ممکن است حتی به نتیجه نرسد و اخباری از آن جهت اینکه نشان دهیم در تلاش هستیم منتشر می شود اما همه کارها ممکن است نتیجه بخش نباشد، همچنین برخی کارها مانند جاده زمان بر است و اعتباراتی ممکن است اخذ گردد اما بدلیل بروکراسی اداری در آینده واریزی آن صورت پذیرد.

نماینده عالی دولت در لارستان با بیان اینکه اگر برخی پروژه ها و اقدامات هنوز به ثمر ننشسته و در گذشته اخبار آن بیان شده است، افزود: مهم اخذ مجوز آن بوده است که بالاخره انجام آن مورد تایید قرار بگیرد اما ممکن است تا به نتیجه نهایی رسیدن اتفاقی زمان بر باشد و یکی از این موارد، تکمیل ساختمان در حال احداث هلال احمر لارستان بود که با پیگیری های فراوان موفق شدیم مسئولین کشوری را متقاعد کنیم تا با فروش زمین دیگر هلال احمر هزینه آن جهت تکمیل این پروژه هزینه شود و از طرفی ۷ مغازه مجتمع هلال به هلال احمر لارستان بازگشت که قرار بوده تا با فروش آن هزینه پروژه های هلال احمر لارستان تامین شود و در خصوص مجتمع هلال قرار شده پارکینگ و شهربازی آن نیز بزودی جهت استفاده عموم بازگشایی شود.

فرماندار لارستان در ادامه عنوان کرد: در بحث کشتارگاه، لارستان دارای دو کشتارگاه مجهز است. کشتارگاه طیور بدلیل مسائل حقوقی درگیر دادگاه است، اما پیگیری ها جهت حل مشکل و تسریع در کار آن در حال انجام است تا زودتر به نتیجه برسد و اتفاق مهم دیگر ایجاد کشتارگاه دام در منطقه پشت شهرک صنعتی پشته سنگر با هزینه تقریبی ۸۰۰ میلیارد تومان است که با تلاش های فراوان زمین آن تامین شده و هم اکنون مجوز چاه آب آن اخذ شده و در صورتی که این چاه به نتیجه برسد می توان شروع کار را صورت داد و اگر این اتفاق به نتیجه برسد بالغ بر ۲۰۰ نفر اشتغالزایی در لارستان صورت خواهد گرفت‌‌، چرا که این پروژه یک زنجیره کامل کشتارگاهی است که اتفاق بزرگی را می تواند رقم بزند.

دهقان تاکید کرد: کارخانه نساجی لارستان که در واقع بزرگترین کارخانه نساجی کشور می تواند باشد در محل شهرک صنعتی لار سوله آن ساخته شده و منتظر اخذ تسهیلاتی به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان است که اگر زودتر این تسهیلات اخذ شود ماشین آلات آن تامین می‌شود و ظرفیت های خوبی در منطقه ایجاد می‌شود.

وی در خصوص کارخانه آرد لارستان هم گفت:  با پیگیری های فراوانی که صورت پذیرفت مجوز آن اخذ شد اما بدلیل اینکه طی پنج سال در شهرک صنعتی به نتیجه نرسیده بود، زمین جهت سرمایه گذار خلع ید شد که باز با پیگیری صورت گرفته موفق شدیم زمین را مجددا در اختیار وی قرار دهیم تا پروژه را به نتیجه برساند و هم اکنون سرمایه گذار مجددا شروع بکار کرده و دستگاه ها را خریداری و نیازمند ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات است که پیگیر این موضوع نیز بوده ایم، اما گرفتن تسهیلات کمی با کندی پیش می رود.

او ادامه داد: پروژه دیگر ایجاد کارخانه گچ در بخش صحرای باغ لارستان است که مجوزهای آن اخذ شده و امیدواریم در آینده به نتیجه برسد، زیرا می تواند اشتغالزایی بسیار خوبی را نیز به همراه داشته باشد.

فرماندار ویژه لارستان خاطر نشان کرد: از امتیازاتی که موفق به اخذ آنها جهت بخش بنارویه شده ایم ایجاد کمیته امداد، اداره آموزش و پرورش، اورژانس بنارویه، پلیس +۱۰ و آموزشگاه راهور در بنارویه است. همچنین در بخش صحرای باغ نیز امتیاز ایجاد نمایندگی آموزش و پرورش در بخش صحرای باغ اخذ شده و امیدواریم به زودی اجرایی شود.

دهقان گفت: در بحث آبرسانی مجوز آبرسانی از سد سلمان فارسی اخذ شده و امیدواریم در آینده نزدیک در کمیسیون ماده ۲۳ این مورد مطرح و اگر ایرادی گرفته نشود این مورد مصوب خواهد شد و اگر کمیسیون ماده ۲۳ اخذ شود در پیوست بودجه امسال قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در بحث آبرسانی از طریق دریا نیز پیگیری های صورت گرفته تا حداقل صحرای باغ و بنارویه از این آب منتفع شوند، افزود: بدنبال این هستیم تا انشعابی نیز برای منطقه ویژه اقتصادی لارستان آورده شود تا مشکل آب منطقه ویژه نیز برای آینده ایجاد نشود، اما باید این مورد پیگیری آن بصورت جدی صورت پذیرد.

دهقان در بحث ثبت جهانی بازار قیصریه اذعان داشت: باید گفت این بازار قدیمی ترین بازار فعال ایران است که باید با پرداختن به این بازار آن را در سطح کشور مطرح کرد. حتی حلوای مسقطی لاری هم قدمتی دیرینه دارد که بنا بر برخی تحقیقات در ابتدا در لار پخت می‌شده بعد به مسقط برده شده و در آنجا تجاری می شود و مجدد به لار باز میگردد و با نام حلوای مسقطی لاری معروف می شود.

وی ادامه داد: حلوای مسقطی و شیرینی جزو فرهنگ منطقه لارستان است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و از دیرباز منطقه لارستان مورد توجه بوده است.

فرماندار لارستان تاکید کرد: طی امسال مبلغ ۵ میلیارد تومان بودجه جهت مرمت مکان های تاریخی اختصاص داده ایم که بیشتر آن را به بازار قیصریه و کاروانسرای نو و گلشن اختصاص یافته است.

دهقان افزود: طی صحبتی که با مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس شده است، پیگیر رفع موانع جهت ثبت جهانی مجموعه بازار قیصریه هستیم و در تلاش هستیم که مرمت بازار قیصریه در مصوبات سفر رییس جمهور به استان فارس نیز آورده شود و ما معتقدیم اگر کاروانسرا و بازار قیصریه فعال تر شود موجب اشتغالزایی نیز در منطقه خواهد شد، همچنین در تلاشیم تا خیابان شهید طالقانی شهر لار که به بازار قیصریه منتهی می شود نیز بزودی سنگفرش شود.

وی تصریح کرد: طی یکسال و نیم حضور اینجانب در فرمانداری ویژه لارستان، بودجه ای بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان در منطقه هزینه شده یا در حال هزینه شدن است و امیدوار هستیم پست ۴۰۰ کیلوولت، مجتمع بزرگ علمی فرهنگی ورزشی طوبی، ساختمان برج علم و فناوری و … در زمان سفر ریاست جمهوری به استان فارس کلنگ زنی و افتتاح شود.

او افزود: باید اشاره کرد که اخذ امتیاز به سادگی صورت نمی پذیرد. مثلا در بحث امتیاز واردات و ترانزیت برای لارستان، پیگیری های بسیاری صورت پذیرفته که هم اکنون نیازمند خرید یک باسکول ۶۰۰ میلیون تومانی هستیم تا در گمرک لارستان مستقر شود تا در به نتیجه رسیدن این موضوع تسهیل ایجاد شود.

وی یادآور شد: در هر صورت از منابع مختلف پیگیر استقرار باسکول بوده ایم و قول هایی گرفته شده که با استقرار آن کد واردات از گمرک لارستان بزودی اخذ شود.

دهقان ادامه داد: در بحث ساختمان امداد و نجات هلال احمر در صحرای نیمه نیز امیدواریم بزودی با کمک خیر و دولت بزودی این پروژه نیز کلنگ زنی شود.

فرماندار لارستان اضافه کرد: در خصوص گازرسانی به منطقه درز و سایبان، هرمود و اِوه اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است که منتظر اخذ مجوزهای نهایی هستیم تا این اتفاق مهم کلنگ زنی و به نتیجه برسد.

وی گفت: در تلاشیم منطقه محروم درز و سایبان به عنوان پایلوت گلخانه ای لحاظ شود که زمین داران این منطقه نیز پای کار بوده اند و در تلاش هستند تا گلخانه ها را ایجاد نمایند. البته این اتفاق نیازمند تسهیلات نیز است که امیدواریم اخذ آن نیز تسهیل شود که از اختیار فرمانداری خارج است.

فرماندار ویژه لارستان در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع منطقه ویژه اقتصادی اشاره کرد و افزود:‌ آخرین دیدار ما برای این موضوع با مقامات کشوری مربوط به حدود سه هفته پیش در تهران با دکتر عبدالملکی رییس منطقه ویژه آزاد و تجاری کشور جلسه ای برقرار شد و ایراداتی در این جلسه مطرح شد.

وی ادامه داد: بزرگترین مشکل منطقه ویژه اقتصادی لارستان نداشتن متولی است که باید شرکت آتیه سازان توان مالی خود را نشان دهد که متاسفانه تا بحال این اتفاق نیفتاده است و در بحث ایرادات اداری در حال رفع موانع هستیم اما در بحث متولی باید شرکت مربوطه توانمندی خود را به اثبات برساند.

فرماندار لارستان در موضوع اتاق بازرگانی لارستان هم گفت: پذیرش آن توسط مسئولین کشوری صورت پذیرفته تا یک شهرستان بجز مرکز استان دارای اتاق بازرگانی باشد که این خود یک اتفاق مهم قلمداد می شود. حتی حدود ۶۰ نفر از تجار منطقه اعلام آمادگی نموده اند تا در بحث اتاق بازرگانی با ما همکاری نمایند و قول هایی از مسئولین گرفته شده که این اتفاق رقم بخورد، اما هنوز مجوز نهایی صادر نشده است و باز هم پیگیر این موضوع از سمت استانداری و مسئولین کشوری هستیم.

دهقان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بحث انتخاب مسئولین از بین اهل تسنن در لارستان هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد، کمااینکه از برخی بزرگان اهل تسنن خواسته ایم افرادی را از اهل تسنن به ما معرفی کنند تا در پست هایی مانند بخشدار صحرای باغ آنها منصوب شوند.

او این را هم گفت که لارستان دارای ظرفیت های بی نظیری از جمله فرودگاه بین المللی، جاده ترانزیتی، گمرک، نمایندگی وزارت خارجه، وجود خیرین عزیز و … است که باید از طرق مختلف در جهت شکوفایی این ظرفیت ها تلاش کرد و قدر این ظرفیت ها را دانست.

وی در پایان سخنانش با تاکید بر اینکه لارستان دارای یک قدمت و فرهنگ بسیار غنی است، افزود: وحدت شیعه و سنی در منطقه مثال زدنی است و باید قدر داشته های خود در منطقه لارستان را بدانیم و با معرفی آنها شکوفایی منطقه رقم بخورد.

پیش از این نیز جمعی از خبرنگاران، مسائل، مشکلات و درخواست های مهم شهرستان و همچنین حوزه خبرنگاری را مطرح کردند و خواستار رفع این مشکلات شدند.

در ادامه احمد دلاور معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه لارستان، دکتر محسن سلمانپور رییس دانشکده علوم پزشکی، عنایت موحدی رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهندس میزان مدیر بنیاد مسکن، محمد حسن طیبی رییس اداره ورزش و جوانان، محمد معتمدیان رییس اداره کتابخانه های عمومی لارستان و اعتمادپور رییس شرکت گاز لارستان هم به ارائه عملکرد ادارات خود پرداختند.

سپس از خبرنگاران منطقه لارستان بزرگ با اهدا لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد.

این مراسم از سوی فرمانداری ویژه لارستان، دانشکده علوم پزشکی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان برگزار شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اخبار پسین

انتقادات و پیشنهادات

:
:
:

پایگاه خبری پسین جنوب

پل های ارتباطی

  • Pasinejonub.ir

    واتساپ : 09390654684

    رایانامه : pasinejonub@iran.ir

    Instagram.com/pasinejonub

درباره ما

  • هر پَسین دل بی قرار و چِش مَه در

    منتظر تا یُشنُفام از تا خبر

    پایگاه خبری پسین جنوب همراه لحظه های شما با خبرهای ملی، منطقه ای و استان های جنوبی کشور

تمامی حقوق این سایت برای ماهنامه پسین جنوب محفوظ می باشد.