يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
امروز:

مجوز پایگاه خبری پسین جنوب

 
A+ A A-

لارستان، قطب تولید گران‌ترین عسل‌ کشور

مدیرعامل تعاونی زنبورداران لارستان با بیان اینکه عسلِ کُنار یکی از گران‌ترین و پرفروش‌ترین عسل‌ها در منطقه جنوبِ ایران و حوزه خلیج فارس است، گفت: لارستان، یکی از بهترین مناطق برای پرورش زنبورعسل به شمار می‌رود.

به گزارش پسین جنوب ، مهدی مصدق مدیرعامل ۳۷ ساله تعاونی زنبورداران لارستان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لارستان به بیان دلایل ورود به عرصه پرورشِ زنبورِ عسل و مزیت عسل کُنار در منطقه لارستان پرداخته است که در ادامه می‌خوانید:

چه دلایلی باعث شد که وارد حوزه پرورش زنبورعسل شوید؟

سالانه حدود ۲۰۰ زنبوردار وارد منطقه لارستان می‌شوند و بیش از ۵۰ هزار کُلُنی را به منطقه می‌آورند و عسل برداشت می‌کنند. ما تا قبل از این، تعداد بسیار محدودی لاری در بحث پرورش زنبورعسل داشتیم و کمترین فایده را از این حوزه می‌بردیم، به همین دلیل با هماهنگی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای چهار دوره کلاس پرورش زنبور عسل برگزار کردیم و حدود ۱۵۰ نفر آموزش دیده‌اند.

در همین راستا، برای ساماندهی زنبورداران منطقه، از سال ۱۳۹۹، تعاونی زنبورداران در منطقه تشکیل شده است. در این مدت توانسته‌ایم تعداد لارستانی‌هایی که زنبور دارند را افزایش دهیم و همچنان پیگیر هستیم که این آمار را بالا ببریم.

پرورش زنبورعسل در منطقه خشک و بی‌آبی همچون لارستان چه سودی دارد؟

منطقه لارستان به دلیل پوشش گیاهی و درختی کُنار و در فصل بهار به واسطه بارندگی و طبیعت بسیار مناسب، یکی از بهترین مناطق برای پرورش زنبورعسل است. عسل کُنار یکی از ، خوش‌طعم‌ترین، خوش‌عطرترین و پرطرفدارترین عسل‌های موجود در ایران است؛ عطر و طعم عسل کُنار بر همه عسل‌ها غالب است.

ویژگی عسل کُنارِ لارستان با سایر عسل‌ها در چیست؟

به واسطه عطر و طعم عسل کُنار، مردم جنوب و به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس به شدت به این عسل علاقه‌مندند، عطر و طعم این عسل بر همه عسل‌ها غالب است و یکی از گران‌ترین و پرفروش‌ترین عسل‌ها در ایران و حوزه خلیج فارس به شمار می‌رود.

در درون شهد گیاه کُنار، مواد موثر خاصی وجود دارد به نام ساپونین‌ها. این ترکیبات موثر که اثرات دارویی بی‌شماری هم دارند باعث می‌شوند به طور طبیعی بر روی عسل کُنار یک لایه کف تشکیل شود که این امر کاملا طبیعی است.

رنگ عسل کُنار تیره‌تر، از نظر ظاهری غلیظ‌تر و عطر و طعم بسیار خوبی دارد. کف سفیدرنگی روی آن تشکیل می‌شود، طبع عسل کنار معتدل است و گرم‌مزاج‌ها به راحتی از آن استفاده می‌کنند؛ در کل، مردم استقبال بسیار خوبی از این نوع عسل می‌کنند.

شما در زمینه اشتغال‌زایی جهت پرورش زنبور عسل هم فعالیت داشته‌اید؛ می‌توانید در این مورد توضیح دهید؟

پرورش زنبور عسل تفاوتی با سایر موجودات و حیوانات دارد، اینکه نمی‌توانیم فضایی را برای پرورش این زنبور محصور کنیم، در هر جایی، پشت بام، حیاط منزل و... می‌توانیم آن را نگهداری کنیم، این زنبور می‌تواند حداقل تا شعاع دو کیلومتری و حداکثر دوازده کیلومتر پرواز کند و از طبیعت استفاده کند و شروع به جمعیت‌سازی و تولید عسل کند؛ به همین دلیل، با حیوانات دیگری که در خانه یا مزرعه نگهداری می‌کنید کاملا متفاوت است.

یکی دیگر از مزیت‌های زنبورعسل این است که می‌توانید در خانه یا باغ شهری‌ها تعدادی کندو با توجه به مصرف خودمان تهیه و عسل تولید کنیم، اما پشنهاد می‌کنم که علاقه‌مندان حتما قبل از تهیه کندو، دوره‌های آموزشی جهت مراقبت و نگهداری که هر سال در مرکز آموزشیِ فنی و حرفه‌ای لار برگزار می‌شود را بگذرانند.

کسانی که می‌خواهند به صورت حرفه‌ای در این زمینه کار کنند و به صورت حرفه‌ای به آن نگاه کنند به اشتغال‌زایی نیز کمک می‌کنند، چون برای این کار معمولا از چند نیرو هم استفاده می‌کنند؛ تمام زنبوردارها یا کارگر دارند یا خودشان در حالِ کار هستند، اما متاسفانه در منطقه لارستان به دلیل اینکه مردم آشنایی زیادی با زنبورداری ندارند نتوانستیم آن‌طور که باید و شاید در این زمینه اشتغال‌زایی کنیم، البته امیدوارم با روندی که در پیش گرفته‌ایم در آینده‌ای نزدیک، سهمی در اشتغال‌زایی در این رشته داشته باشیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اخبار پسین

انتقادات و پیشنهادات

:
:
:

پایگاه خبری پسین جنوب

پل های ارتباطی

  • Pasinejonub.ir

    واتساپ : 09390654684

    رایانامه : pasinejonub@iran.ir

    Instagram.com/pasinejonub

درباره ما

  • هر پَسین دل بی قرار و چِش مَه در

    منتظر تا یُشنُفام از تا خبر

    پایگاه خبری پسین جنوب همراه لحظه های شما با خبرهای ملی، منطقه ای و استان های جنوبی کشور

تمامی حقوق این سایت برای ماهنامه پسین جنوب محفوظ می باشد.