يكشنبه 30 ارديبهشت 1403
امروز:

مجوز پایگاه خبری پسین جنوب

 
A+ A A-

برنامه های هفته کتاب در لارستان

به گزارش پسین جنوب معتمدیان و موحدی روسای اداره کتابخانه های عمومی و فرهنگ ارشاد اسلامی لارستان در نشستی با خبرنگارن که در محل کتابخانه باغ نشاط لار برگزار شد به تشریح برنامه های هفته کتاب پرداختند .

در این نشست ابتدا معتمدیان رییس اداره کتاب خانه های عمومی لارستان گفت :

برنامه هایی که در این هفته اجرا می شود همراه با اطلاع رسانی های شما خبرنگاران منتج به نهضت مطالعه مفید در جامعه شود . برنامه هایی که در هفته کتاب انجام می شود همان هایی است که در طول سال نیز انجام می گیرد . این هفته یک یادمان است و این یادمان ها برای تاکید بر این نکته است که جامعه باید احساس نیاز به کتابخوانی کند . ما هر چه تلاش می کنیم در حوزه کتاب خوانی برای ایجاد نیاز است . قلم های شما خبرنگاران و اطلاع رسانی های شما خبرنگاران می تواند در این مساله به ما کمک کند.

ایشان افزود : متاسفانه کتابخانه های ما نام هایی آشنا هستند اما مکان هایی ناشناخته . مثلا اگر بگوییم کتابخانه باغ نشاط کجاست؟ خیلی ها نمی دانند .دردهه های قبل شهر لار شش کتابفروشی خالص داشت متاسفانه الان جامعه کتابخوان ما کم شده و بسیاری از کتابفروشی ها مجبور شده اند در کنار کتاب لوازم التحریر هم بفروشند .

در ادامه موحدی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان نیز گفت :

هفته کتاب فرصتی است که بتوانیم مروج کتابخوانی بوده و کتاب خوب را به مردم معرفی کنیم . کتاب و کتاب خوانی منحصر به یک هفته یا یک زمان خاص نیست . اگر کتاب خوانی را به زمان یا مکان خاصی محدود کنیم کار درستی نیست . نکته دیگر این که کتابخوانی منحصر به یک ارگان و یا یک نهاد خاص نیست همه ی کسانی که دغدغه فرهنگ جامعه را دارند می توانند در این زمینه کمک کار ما باشند . هر جامعه ای که برای کتاب خوانی اهمیت قایل شود مطمئنا زیر ساخت های بیشتری برای پیشرفت خواهد داشت . همه ی جامعه لازم است که مقوله ی کتاب و کتابخوانی را مهم بشمارند . کتب خوانی را باید از خانواده شروع کنیم تا باعث یک پویش برای شود تا برای این مقلوله همه بهره کافی را ببریم .

معتمدیان در تشریح برنامه های هفته کتاب گفت در این هفته بیش از 45 برنامه در سطح شهرها ، بخش ها و روستاهای شهرستان برگزار می گردد که اهم آنها به شرح زیر است :

  • افتتاح کتابخانه عمومی روستای بالاده بخش بیرم به نام شهید مدافع امنیت نورالدین جنگجو
  • بازدید فرماندار از کتاب خانه های شهرستان و تقدیر از کتاب داران
  • تقدیر از کتابداران و برگزیدگان حوزه کتاب که در شیراز برگزار شد و از محمد حسن دانشیار از لارستان به عنوان خیر برتر استان در زمینه کتاب تقدیر شد .
  • تقدیر از نونهال 6 ساله به عنوان خردسال ترین و کتابخوان ترین با مطالعه 400 عنوان کتاب از ابتدای سال تاکنون
  • توزیع کتاب در بین نماز گزارن در نماز جمعه
  • دیدار کتاب داران و اعضای انجمن کتابخانه های شهرستان با امام جمعه . هم اکنون لارستان با 8 انجمن بیشترین انجمن را در سطح استان داراست .
  • افتتاح کتابخانه عمومی شهر لطیفی و همچنین درروستای شرفویه توسط یکی از خیرین کتابخانه ای ساخته شده و به دنبال تامین نیروی انسانی آن هستیم .
  • دیدار با تعدادی از اهل قلم و مروجین کتابخوانی ناصر شهپر و منصور پدرام سید علی هاشمیان
  • دیدار با مسن ترین عضو کتابخانه های شهرستان
  • مسابقه کتاب خوانی ویژه روسای ادارت که به دستور فرماندار حضور همه مسوولین در این مسابقه الزامی است.
  • رونمایی از 4 کتاب جدیدالتالیف توسط نویسندگان لارستانی
  • افتتاح کتابخانه دبیرستان شهید غریبی لار
  • برپایی نمایشگاه صنایع دستی ، محصولات فرهنگی و کتاب در دهکویه
  • برنامه ویژه برای افراد نونهال ، جوان و افراد مسن بالای 60 سال که در طول سال ادامه خواهد داشت

در ادامه نشست نیز مسوولین این دو نهاد فرهنگی به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند :

ساخت کتابخانه مرکزی لار کی به پایان می رسد ؟

کتابخانه مرکزی لار از بزرگترین کتاب خانه های کشور است امسال قرار است  با استفاده از اعتبارات توازن مانده 1401 ساخت و تجهیز آن تا پایان سال انجام گیرد.. همچنین  محوطه سازی به متراژ هزارمتر مربع نیز قرار است توسط یک خیر انجام می شود .قرار بود 500 میلیون تومان از اعتبارات در اختیار نماینده به این کتابخانه تعلیق گیرد که با پیگیری های انجام شده هنوز محقق نشده است .

چرا به نمایشگاه هایی مجوز مجوز داده می شود که بیشتر کتابهایشان زرد است |

عملا وقتی کتابی مجوز نشر را می گیرد ناشر حق دارد که بازاریابی نموده و کتاب خود را به فروش برساند . سطح بندی کتاب ها در حوزه اختیارات ما نیست ممکن است برخی از کتاب ها سطحشان پایین باشد اما چون مجوز دارد باید از حقوق قانونی خود استفاده کند . اگر کتابی مجوز نداشت حق باشماست .

آیا اداره کتاب خانه های عمومی لارستان برای گسترش فرهنگ کتاب با نهادهای دیگر فرهنگی برنامه دارد ؟

ما موضوع کتاب و کتابخوانی را به شورای فرهنگ عمومی برده ایم و برای این موضوع یک کمیسیون تخصصی نیز متشکل از نهادهای فرهنگی و موزشی تشکیل داده ایم که برنامه های مختلفی را قرار است در طول سال اجرا کند . همچنین قرار است در تعامل با آموزش و پرورش نشست هایی با حضور مدیران مدارس داشته باشیم .

 

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اخبار پسین

انتقادات و پیشنهادات

:
:
:

پایگاه خبری پسین جنوب

پل های ارتباطی

  • Pasinejonub.ir

    واتساپ : 09390654684

    رایانامه : pasinejonub@iran.ir

    Instagram.com/pasinejonub

درباره ما

  • هر پَسین دل بی قرار و چِش مَه در

    منتظر تا یُشنُفام از تا خبر

    پایگاه خبری پسین جنوب همراه لحظه های شما با خبرهای ملی، منطقه ای و استان های جنوبی کشور

تمامی حقوق این سایت برای ماهنامه پسین جنوب محفوظ می باشد.